Afgekeurde stukken?

Afgekeurde stukken?

Dit ging er mis en zó kunt u preventief te werk gaan

De 3 meest voorkomende redenen voor het afkeuren van stukken

Afgekeurde stukken… misschien wel frustratie nummer 1 onder hypotheekadviseurs en hun klanten. Zeker bij deadlines. Waar gaat het nu het meeste mis? En waar kunt u op letten om afkeuring te voorkomen? Lees het!

3 redenen voor afkeuren van stukken

We selecteerden 3 zaken waar we het vaker mis gaat. Let hierop en voorkom een mogelijke vertraging. Want het opvragen van nieuwe stukken of een fout herstellen gaat vaak ten koste van de doorlooptijd.

  1. Stukken zijn te oud

    De meest voorkomende reden waarom we een stuk afkeuren is dat het te oud is. De werkgeversverklaring en salarisstrook mogen niet ouder zijn dan 2 maanden op datum bindend aanbod. De schuldrestopgave moet de meest recente zijn (een schuldrestopgave van 2018 is dus niet recent genoeg). Let voor het insturen van de stukken dus op de geldigheid!

  2. Bankafschrift of IB aangifte als verklaring herkomst eigen middelen

    Voor het verklaren van de herkomst van eigen middelen hebben wij een schriftelijke toelichting nodig. Het is juist niet de bedoeling dat u hiervoor stukken aanlevert, zoals een bankafschrift of IB aangifte. In dat geval moeten we vervolgens alsnog een toelichting vragen over de herkomst. Gebruik dus een toelichting in plaats van stukken.

  3. Bijzonderheden/ inhoudingen op salarisstrook gemist

    Het komt vaak voor dat bepaalde bijzonderheden of inhoudingen op de salarisstrook over het hoofd worden gezien. Denk aan inhouding ouderschapsverlof, inhouding leningen of 30% regeling. Hierdoor kan de aanvraag mogelijk niet meer haalbaar zijn. Doe altijd een extra check hierop.

Check, check, dubbelcheck!

Voorkom onnodige frustraties en doorlooptijd, en zorg dat alle documenten kloppen wanneer u ze instuurt. Om u hierbij te helpen hebben we een handige checklist gemaakt. Wanneer u inlogt op ons portaal, vindt u de checklist op de pagina 'Downloads- aanvragen nieuwe hypotheek'. Zo zorgen we er samen voor dat uw klant snel duidelijkheid krijgt over zijn hypotheekaanvraag.

Log direct in en download checklist

      Ook interessant voor u:

      7 bouwdepot weetjes

      Met deze 7 bouwdepot-weetjes van de Woon Hypotheek slaat u de plank niet mis.

      Mogelijkheden doorstromers

      Ze zijn er genoeg! Wat het doorstroom-dilemma ook is, met onze Woon Hypotheek is het antwoord hierop dichterbij!

      Direct bericht afhandeldatum dossier

      U krijgt direct inzicht in de verwachte afhandeldatum bij complete aanvraag. Handig!